#20 Vattenkran + tank och underskåp med finesser

Hej alla!
Ja, nu har det gått ett år eller något igen sedan sist. Jag hade tankar om att huset med dess inredning skulle stå klart helt och hållet innan jag skrev igen, men nu har det visat sig att det finns alldeles för mycket material insamlat redan, och då har vi inte gjort klart här inne äns! Att sen fylla föräldrar rollens skor är något som gör att saker och ting lätt faller bort en stund. Tex så har jag varit på gång att skriva ett inlägg i flera månader! Nu blir det gjort 🙂

Det blev så pass mycket bilder att det får bli två delar, alltså två blogginlägg. Eventuellt också ett tredje, om hur det är att ha barn här i huset, men det får Mirja Li skriva om hon finner ro till det.

 

Tillhörande texter placerar vi… Under bilderna! Vi följer rubrikens ordning och reda och börjar med vatten-kran-tank.

01
Så detta är alltså under diskhon. Vi funderade på att försöka placera vattentanken ovanför kranen på något sätt för att få vattnet att rinna utan stöd, men det skulle bli så bökigt att fylla på den isf.
Det första momentet var att bygga en platta med hjul under som tanken skulle kunna stå på. Den kan ni se ovan. Det är fyra fasta hjul på undersidan (de går alltså bara fram eller bakåt, ej i sidled). Skivan är plywood- den billigare varianten! Sen så la jag ett lager vitpigmenterad ozmohårdvaxolja ovan på det. Skivan hade vi över från tvättkorgen/sopsorteringen m.m. och ozmo’n var kvar sen golvet. En liten detalj längst bak är de klossar som förhindrar plattan att kollidera med avloppet.

(OBS. efter vi satte detta allt i bruk så gick det snabbt tills det att vi förstod att det behövs luft mellan plattan och tanken. Så vi la in tunnare träbitar (4x) därimellan så att luften kan finnas till under tanken. PGA kondensering.)

 

02
Vi valde att inte ha någon automatik på hela vattensystemet. Den stora anledningen är nog att det kostar mer, men sen så vet jag inte heller hur jag utför sådant. Detta med fotpump kändes mycket mer i linje med vart vi startade hela projektet, alltså att kunna leva offgrid om vi så väljer. Pumpen köpte vi på ett båtställe för 500:-. Dem på Biltema är billigare, men en vän som köper där har fått köpt nya tre gånger för att de inte håller.

 

03
Att bygga in pumpen var en självklarhet! Men jag måste erkänna att med mått och sådant har vi haft sån himla tur genom hela bygget. Saker och ting passar bara in helt magiskt, på cm/mm nivå. Det enda vi fick göra här var att sätta en liten träkloss under pumpen så att den kom upp över den regeln ni kan se som går där. Ursågningen på golvlisten gjordes försiktigt, det blev inte så mycket material i toppen kvar.

 

 

04
Och då till kranen. Kranen är ett kopparrör. Dimensionen på den kan jag nu inte i huvudet, men av de två som var standard i vattenledning så tog vi den minsta (12mm kanske). Vi borrade hålet i bänkskivan någon m.m. större än så.

 

 

05
Kloss #1: Borra hålet innan ni sågar den mitt i tu! (Ja för alla behöver ju en sån kloss?)
Kloss #2: Ek för ovansidan. Behövs kanske inte, men det blir fint, jag lovar! Och sen så blir det bättre med hurvida vatten kommer ner i hålet i bänkskivan eller ej.

 

06
Kloss #1’s funktion blev att nypa tag i kranen på undersidan. Det finns beslag som gör detta jobb också, men de kostar oförskämt mycket för att vara så små och enkla att göra själv!
Den mindre biten fick jag såga till så att den passade precis mellan röret och regeln. Sen skruvade jag från regelns baksida in i den lilla klossen och vidare till den stora, då kunde jag själv bestämma hur pass hårt jag ville att kranen skulle sitta. Jag valde aningen lös så att den går att vrida på lite grann, fast trögt. Den lilla biten förborrade jag. Hålen gjorde jag större än skruven iom. att den bara är stöd och inte behöver ha skruven dragandes i den.

 

07
Påkopplad slang (“dricksvatten klassad”).

 

 

09
Min kusin bokade till röret åt mig på 20 sec, sen så kapade jag den sne i toppen av estetiska skäl. Här är den även putsad med finkornigt sandpapper, men det är förgäves, det oxiderar och blir fläckigt skitsnabbt. Ek-klossen är också på plats. Den är tråkig och glömma vid sidan av..! 🙂

 

11
Mirja Li insisterade på en tank i rostfrittstål så så blev det. Vi tog måtten vi ville ha och gick till Järna rostfria. Där gjorde dem tanken för 4000:-. Den är på 70l och har påfyllningsventil (ventilerad), stort hål för rengöring i mitten och den lilla sug anslutningen som pumpen kopplas till. På insidan av den sistnämnda så går det ett rör till botten av tanken.

 

13
Silikonat vid ek-klossen. Ni kan också se vad jag menade med fläckigt utseende.

Hela detta system var super enkelt att fixa med och det funkar mycket bra! Vi fyller tanken var tredje dag med en vattenslang och diskar ur tanken var fjärde månad eller så. En stor tyngd var bara att tanken kostade så mycket som den gjorde, men jag är glad över valet. Jag var nog inte heller så sugen på att ha vårat dricksvatten i en plasttank.
Från vårt perspektiv: vi kunde inte tvätta händerna på något enkelt sätt alls, den ena handen behövde hälla vattnet på den andra handen och då när en skulle byta hand så blev det tvål på allt (osv). När vi fick den här kunde vi börja skölja oss (och allt möjligt) under kranen med båda händerna fria! Det är så fint att få gå igenom dessa olika småsakerna som en tidigare bara tagit för givet. Nu vet vi hur pass härligt det är med rinnande vatten. Nu drömmer vi om nästa steg.. varmvatten..!

 

Vidare till underskåpet med finesser!

20
Oskrivet blad.

 

22

Övre och undre bilden: Det mesta av detta (och mycket annat av det vi pysslar med idag) är gjort av spillbitar från tidigare byggnationer.
Väggen utgör en otroligt bra kompis när man bygger in möbler i huset (synd att jag inte tänkte på detta när jag reglade upp köket 😉 ). Nån list/planka och några skruvar så är det starkt nog för att bära ordentligt. Här har vi två vägg-kompisar som hjälper och ett golv. Först satte jag dit stödklossarna och sedan de två fristående delarna som är Skivan till höger och “T” konstruktionen framtill.

24

26
Dessa luckor köpte jag helt nya på loppis. Gångjärn och urborrning för dem fanns.

 

28
Så sne ska hyllan i skåpet inte bli! Det var såhär som jag kunde lirka in skivan som jag noggrant sågat till i rätt dimensioner. Innan jag sänkte ner skivan så satte jag dit de lister som håller skivan underifrån. Det är limstavsskiva i gran, 17mm tjock. Bauhaus är absolut billigast på dem vad jag vet.

 

30

32

34
Extra stöd där det är ont om kompisar.

 

36
I ytterkanten så finns det inte mycket att skruva i på undersidan för att hålla skivan på plats. En sneställd skruv in i regeln gjorde så att skivan kom ner mot stödet där under och också så att den inte kan hoppa upp och ner.

 

38
Nästa fas av underskåpet: hörnet ut mot rummet.

 

40
Tving tving tving, vad gör man utan en tving?!

 

42

44
Att det blev så konstigt där ute på hörnet har ju helt klart en förklaring. Där ska vi in med en skärbräda. Det är därför den liggande limfogsskivan är aningen sänkt. Att den också sticker ut en bit har att göra med panelen som kommer på där runtom senare. Detta hörn var klurigast av hela “möbeln”. Mest för att få det tillräckligt stabilt.

 

46

48
Precis! Fick inte glömma att göra hålet för sladden innan montage. Det är till en förgreningsdosa.

 

50

52
Panelen är på! Det var det sista av panelen från väggarna och taket som vi hade kvar.

 

54
Samma sak här som tidigare. Stöd underifrån och sneställda skruvar ovanpå.

 

56

58
Från en annan vinkel. Detta är våran blivande skohylla. Så spill plywooden fick ta sin plats här också. Den är inte snygg, men här inne kommer den inte att synas ett dugg!

 

60

62
Arbete med hörnlister. Mini vinkelhake är inte bara sött, utan det har också sina användningsområden. Verkligen en sån grej man inte vill vara utan om man haft med dem att göra, tycker jag! 😀

 

64
Denna hamnade vid kanten på hjulhuset i underkanten av skåpdörrarna, hade ingen bild på den fast monterad.

 

66
Små klossar för att guida skärbrädan som inte var så bred.

 

68

70
Detaljbild. Notera vinkeljärnet! I den och fem andra fäster bänkskivan.

 

72
Skohyllan: Översta är hathylla och de två under för skor. För de två undre så satte jag in Ek hörnlister. Furan blir så sliten på sådana ställen, det blir inte eken!

 

74
Bänkskivan följer kökets modell. Den är i ek, men den är inte 34 mm tjock som den i köket utan den här är 17mm. Det blir billigare, lättare och mer behövs inte här.
Jag började med att rita in en halv cm i kanterna där jag vill ha en rundad profil.

 

76
Lite otydligt men här är kanten fasad med rasp. Nästa steg skulle kunna vara fil, men jag hoppade direkt på 80-sandpapper och rörde mig sedan upp till 180.

 

78
Redo att användas. Det hela är linoljat på denna bild. Bänkskivan är behandlad på samma sätt som i köket. Linolja på och 180 sandpapper i direkt anslutning till det, (våtslipning?) då blir slipdammet till en pasta och pastan fyller ut porerna och när det härdar sen så blir det en jämnare och mer resistent yta mot vatten och smuts. Vi har också lite terpentin i linoljan.

 

80

82

84

Ja jösses ni, jag började skriva kl 22:00, nu är kl 01:00. Men nu är vi igång med bloggandet en stund igen! Nästa del/inlägg handlar om överskåp och barn skydd m.m.

Jag hoppas inte inredningen tråkar ut er för mycket. Det är ju inte lika häftigt som att resa takstolar direkt, men nog är det en viktig del. 😉

 

Leave a Reply

